Przejdź do głównej zawartości

eBike Kona Stinky Nine 3kW

2017
Kolejny ebike powstał na bazie pancernej ramy przeznaczonej typowo do Downhillu. Kona Stinky Nine 2003 jest odpowiednikiem dzisiejszej Kony Stab. Wybrałem ją z uwagi na jej potężny wahacz oraz nietypowe a jednocześnie idealne dla ebika mocowanie tylnej osi. W porównaniu do innych ram tego typu, charakteryzuje ją też stosunkowo bardzo dużo miejsca na akumulator w trójkącie.

Konfiguracja:
 - akumulator 20s9p x Sanyo NCR18650GA (3450mAh), 60V-84V, 31Ah, 2,3kWh, 4,5kW max, 6A z ogniwa max
 - BMS 20s 80A
 - sterownik Sabvoton SVMC072080,
 - silnik Nine Continent RH2809 D (7x9),
 - przetwornica 12V 10A,
 - przetwornica USB 5,2V , 1,7A,
 - czujnik hamulca TLE4905L






Pomimo, że trójkąt wewnątrz ramy jest dużo mniejszy niż trójkąt w przeciętnej ramie bez tylnego zawieszenia, postanowiłem zmieścić wewnątrz aż 180 ogniw typu 18650. Ogniwa są połączone w konfiguracji 20s9p oraz będą zamontowane w dwóch rzędach. Kolejne poziomy ogniw są oddzielone od siebie za pomocą specjalnych holderów a cały akumulator jest zabezpieczony za pomocą płyt epoksydowych.




Obudowa na akumulator będzie wykonana z wielowarstwowego laminatu. Jej szerokość wyniesie 150mm.





  

Obudowa  wyszła naprawdę pancerna. Grubość jej ścianek to aż 5mm. 
Dodatkowo wewnątrz obudowy znajduje się sklejka o grubości 7mm która jest podstawą dla akumulatora. Całość zamontowana jest w ramię za pomocą 9 pasków samozaciskowych oraz dwóch śrub w miejscu mocowania na bidon.






Załączanie sterownika poprzez podanie potencjału dodatniego akumulatora na wejście E-lock (8) wraz z jednoczesnym podaniem tego potencjału na wejście przetwornicy 12V zawsze powoduje przeskok niemałej iskry która doprowadza czasami do sklejenia styku przycisku załączającego zasilanie. Aby temu zapobiec załączam potencjał dodatni akumulatora za pomocą tranzystora MOSFET według tego schematu:

Sterownik przymocowany jest do ramy za pomocą dwóch stalowych obejm. Pomiędzy sterownikiem a obudową na akumulator znajduje się przetwornica 12V oraz niewielka obudowa wewnątrz której zostały umieszczone wszystkie połączenia przewodów. Z drugiej strony ramy w podobny sposób został zamieszczony moduł pomiarowy miernika mocy.


Miernik mocy VAC-1100A przedstawia napięcie akumulatora, aktualną wartość pobieranego prądu oraz moc. Jednocześnie liczy Ah oraz Wh dzięki czemu wiadomo ile energii pozostało jeszcze w akumulatorze.  


Do zmiany przełożenia w rowerze wybrałem manetkę Tourney SL-TX50. Sprawdza się ona idealnie w sytuacji gdy pomiędzy manetką od przełożeń a dźwignią hamulca trzeba zmieścić jeszcze manetkę dla sterownika.


Do wyhamowywania 110 kilogramowego zestawu (łącznie z kierowcą) wybrałem zaciski Avid BB5. Są to jedne z lepszych zacisków mechanicznych, które w połączeniu z tarczami 203mm i pancerzami Jagwire naprawdę dobrze spełniają swoją funkcję. W porównaniu z zaciskami hydraulicznymi, mechaniczne BB5 są znacznie tańsze oraz banalnie proste w serwisowaniu i regulacji. 


W konstrukcji tego typu nie da obejść się bez dodatkowego napinacza łańcucha. Jest to wersja napinacza mocowana pod suportem.


Aby utrzymać silnik w ryzach zaprojektowałem aluminiowe mocowanie osi silnika.
Mocowanie umożliwia zaciśnięcie osi silnika oraz solidne, wielopunktowe
połączenie silnika z wahaczem. Jest to niezwykle ważny element jeśli korzysta się z funkcji hamowania regeneracyjnego.




Takie rozwiązanie umożliwia również demontaż tylnego koła bez konieczności odkręcania zacisków osi silnika.


Silnik zaplotłem w obręczy DARTMOOR Fortress 26"/36 otw. Jest ona tańszym i lepiej dostępnym zamiennikiem popularnej obręczy Mach1 MAD. Szprychy to nierdzewne SAPIM 2,3mm/160mm.
Do tej pory nie udało mi się połamać tego zestawu.



Waga całkowita to 37kg.
Prędkość maksymalna to 47km/h bez funkcji FLUX oraz ok 60km/h z FLUXem.
Wraz z rozładowywaniem akumulatora prędkość maksymalna spada do 33km/h.
Minimalny zasięg to 120km jazdy z dużą prędkości i w trudnym terenie bez większego pedałowania.
Zasięg maksymalny to ok 200km.

Schemat elektryczny: 

Wynik badania roweru na hamowni:





Komentarze

  1. Jak zamontowałeś sterownik ? Czy ingerowałeś w obudowę ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Za pomocą dwóch metalowych obejm/pasków przykręcanych do gwintów znajdujących się pod sterownikiem.
      Widać je na przedostatnim zdjęciu.

      Usuń
  2. Widzę, że zrobiłeś dość szeroką skrzynkę. Również planuje taką skrzynię 15cm szerokości na dwa rzędy aku. Czy taka skrzynka przeszkadza w jeździe lub pedałowaniu? Jak możesz to wrzuć zdjęcie ramy/skrzynki z góry.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To zależy od ramy. Z uwagi na obecność dampera skrzynka zaczyna się dosyć późno i mi zupełnie nie przeszkadza, czasami dotknę ją kolanem ale to wszystko. Gdyby rama była typu hardtail a skrzynka o takiej szerokości zaczynałaby się o wiele bliżej, jej obecność byłaby bardzo uciążliwa.

      Usuń
  3. Odpowiedzi
    1. Miernik mocy VAC-1100A E1834-2 posiada bocznik dobrany przez producenta.

      Usuń
  4. Piękna robota, w czym tworzysz takie ładne schematy?

    OdpowiedzUsuń
  5. Trochę dziwi tak niska prędkość maksymalna. Teoretycznie powinineś uzyskać 60km/h.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zauważ, że wykorzystałem silnik o wolnym uzwojeniu. Dodatkowo nie mam włączonej funkcji FLUX w sterowniku. Na tej konstrukcji nie jeżdżę po drogach utwardzonych tylko szaleje w terenie dlatego też większa prędkość nie jest mi potrzebna :)

      Usuń
    2. Tak wiem ale jak podają Prędkość: 0.75km/h na każdy 1V zasilania - to wychodzi trochę więcej - ale wiadomo to tylko szacunkowe dane. Ponieważ planuję podobna konfigurację - mam pytanie czy sprawdzałeś jak długo da się jechać z maksymalną prędkością? czy silnik szybko się przegrzewa?

      Usuń
    3. Jak włączę FLUXa w sterowniku to rower wyciągnie te 60km/h. Podczas jazdy po prostej drodze sterownik pobiera najwięcej mocy tylko w momencie nabierania prędkości. Gdy już jedzie z Vmax sterownik pobiera niewielki prąd i nie ma możliwości przegrzać silnika (na prostej drodze).

      Usuń
    4. Dzięki za odpowiedź, to właśnie chciałem wiedzieć.

      Usuń
  6. Dzięki wielkie za opis a zwłaszcza diagram elektryczny - dużo wyjaśnia początkującym :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

eBike Falcon 10kW

Drukarka 3D