Przejdź do głównej zawartości

GotWay/Begode Msuper Pro C30 - modyfikacje

2021.02.06

Monocykl elektryczny zakupiłem bezpośrednio od producenta w Chinach pod koniec 2020 roku.
Był to ostatni moment aby zakupić ten konkretny model, ponieważ później jego produkcja została wstrzymana na rzecz nowego modelu, którego specyfikacja nie do końca mi odpowiadała.

Recenzja Msuper Pro.

W tym poście przedstawie wszystkie modyfikacje jakie wykonałem aby dostosować monocykl do swoich potrzeb.




Specyfikacja:
 - prędkość maksymalna: 60km/h
 - zasięg: 60 - 120km
 - akumulator: 100V / 1800Wh (LG M50T 21700)
 - koło: 19 x 3"
 - silnik: 2500W
 - waga: 25kg
 - ładowarka 100V / 3A
 - lampa: 2x T6
 - głośnik: 35W
 - kąt podjazdu: 20° - 40°


 - Pierwszym niezbędnym akcesorium jest podstawka do monocykla ponieważ odkładanie go w na boku jest mało praktyczne.


Wysokość podnóżków tak dobrałem aby nie trzeba było podnosić monocykla podczas odkładania go na miejsce. Wystarczy nim wjechać lub wyjechać.

 - Kolejnymi przydatnymi gadżetami są ochraniacze  na przód i tył obudowy. Zostały one wydrukowane z niepełnym wypełnieniem w środku, dzięki czemu podczas uderzenia powinny połamać się, jednocześnie redukując uszkodzenia obudowy monocykla.

 
 

Projekty tych ochraniaczy można znaleźć na stronach ich autorów:
https://www.thingiverse.com/thing:4411064
https://www.thingiverse.com/thing:4159578

 - Popychacze do szybkiego otwierania padów. Dzięki nim nie ma potrzeby schylać się by otworzy pady ponieważ można to zrobić stopą.


https://www.thingiverse.com/thing:3488324

 - Błotnik, który jednocześnie umożliwia odstawianie monocykla w pozycji pionowej. Został on wydrukowany w całości z ABSu, dzięki czemu jest to solidny kawał plastiku, który bez problemu jest w stanie utrzymać cały monocykl.

 - Mocowanie ładowarki:




------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Na razie to wszystkie modyfikacje. Mimo wszystko całkiem sporo ich jest jak na pierwszy dzień użytkowania kółka.
Kolejne modyfikacje które mam w planach to:
 - demontaż głośnika bluetooth, dźwięk jaki on generuje jest fatalnej jakości więc i tak nigdy nie będę go używać
 - demontaż rączki która jest mało praktyczna oraz opracowanie innego sposobu na prowadzenie monocykla
 - modyfikacja mocowania lampek led ponieważ oryginalne rozwiązanie oślepia ludzi w kierunku których poruszam się.
 - kamera/rejestrator trasy zintegrowany z przednim zderzakiem.
 - miernik/komputer obliczający bardzo dokładnie poziom rozładowania akumulatora i ilość zużytych mAH. To będzie bardzo rozbudowany projekt zasługujący na osobnego posta.

 

2021.03.13 - aktualizacja

Minął miesiąc, w tym czasie koło przejechało 800km. Z kilku wcześniejszych modyfikacji zrezygnowałem a kilka nowych powstało.

Zdemontowałem tylny błotnik ponieważ ułamał się on po pierwszym upadku koła. Zbierało się też pod nim dużo błota, które ciężko było wydłubać. Na przyszłość pomyślę nad błotnikiem otwartym, wykonanym z materiału elastycznego. Na razie jednak jego brak mi nie przeszkadza ponieważ nie jeżdżę w deszczu z dużą prędkością.

Bardzo szybko odpadły też przyklejane popychacze ułatwiające otwieranie padów.

Wymieniłem przedni ochraniacz na nowy, ładniejszy o mniej kanciatych kształtach.
Jednocześnie przykleiłem osłonkę przedniej lampki aby podczas jazdy nie oślepiać ludzi idących z naprzeciwka.


Aktualnie pracuje nad tzw. power pads. Są to elementy przyklejane po bokach monocykla dające dodatkowe punty oparcia dla nogi.
Na początek wydrukowałem z PLA pady w których element odpowiedzialny za przyspieszanie jest oddzielony od elementu odpowiedzialnego za hamowanie. Do monocykla były one przyczepione na rzepy dzięki czemu miałem możliwość zmiany ich pozycji aby znaleźć najbardziej komfortową konfigurację.
 

Pady z powyższego projektu wydrukowane z twardego PLA całkowicie nie sprawdziły się. Były one za wysokie i niewygodne, tym bardziej podczas jazdy w ochraniaczach na piszczele i kolana. Dzięki nim natomiast udało mi się przetestować miejsca w których powinny znaleźć się punkty oparcia dla nogi. Na podstawie tych informacji zaprojektowałem kształt nowych power padów. Dla testu wykonałem je z pianki PE o grubości 40mm:
 

To rozwiązanie okazało się wiele bardziej praktyczne i komfortowe. Teraz wystarczy tylko wykonać je w ostatecznej, przyjemniejszej dla oka wersji. Najprawdopodobniej zrobię to w formie wydruku 3D oklejonego spienioną gumą.

W międzyczasie powoli klaruje się też projekt hamowni dla EUC:
 


 

2021.08.13 - aktualizacja

Od zakupu minęło już pół roku i w tym czasie koło przejechało 3200km.
Ukończyłem pracę nad padami bocznymi, aktualnie tak się prezentują:


Jest to minimalistyczna wersja padów, która idealnie sprawdza się podczas jazdy. Zostały one tak wyprofilowane aby ułatwić transport monocykla w pozycji bocznej w bagażniku samochodu. Na powyższym zdjęciu widać dwa punkty podparcia, w miejscu mocowania platformy oraz na całej długości pada bocznego. Dzięki temu nacisk na obudowę monocykla jest równomierny. Można nawet na nim stanąć gdy leży na boku i mieć pewność, że pad boczny nie uciśnie punktowo akumulatora, który znajduje się za obudową na tej samej wysokości.

Kolejną ważną modyfikacją była zmiana platform z oryginalnych metalowych na zamiennik wykonany z poliamidu (nylonu), który jest materiałem sprężystym. Dzięki temu platformy w czasie jazdy delikatnie uginają się na wybojach dając uczucie lekkiej amortyzacji. Dodatkowo platformy zapewniają rewelacyjną przyczepność oraz gwarantują brak gromadzenia się brudu i błota w miejscu ustawienia stopy.

Tylny błotnik również doczekał się swojej ostatecznej formy:
 


Z tyłu monocykla zamontowałem ucięty kawałek błotnika Simpla ADHD SDL. Jest on wykonany z elastycznego materiału dzięki czemu podczas upadku jest mniejsze prawdopodobieństwo, ze błotnik zostanie uszkodzony.

Ostatnią i jednocześnie najbardziej czasochłonną modyfikacją jaką wykonałem jest instalacja programowalnych pasków ledowych RGBW SK6812. Pierwszą wersję tego projektu przedstawiłem na poniższym filmie:

Przede mną jest jeszcze wykonanie projektu PCB, dalszy rozwój kodu źródłowego sterownika oraz stworzenie aplikacji na telefon umożliwiającej łatwą konfigurację parametrów.
Możliwe, że projekt sterownika ledów dojdzie do etapu, w którym stanie się produktem dostępnym dla szerszego grona zainteresowanych.

cdn...

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

eBike Kona Stinky Nine 3kW

eBike Falcon 10kW

Drukarka 3D